שאל את הרב

לחזור לעצמך – דבר תורה לפרשת האזינו ושבת תשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 20/09/17 11:08 כט באלול התשעז

שאלה

פרשת האזינו מסתיימת "וידבר ה' אל משה בעצם היום הזה .. עלה אל הר העברים הזה... ומות בהר אשר אתה עולה שמה" באותו יום שבו משה עולה השמימה, באותו יום הוא אומר את שירת האזינו.

זה רגע האמת. הרגע האחרון. השיא של כל הביחד של עם ישראל עם משה. מ"שלח את עמי" דרך כל יציאת מצרים ועד כאן.

ובאמת השירה הזאת היא חלק מיוחד בתורה, ולפי הרמב"ם (פרק ו בהלכתו תמידין ומוספין יד) את שירת האזינו הלווים היו שרים בכל שבת בבית המקדש בזמן הקרבת קורבן מוסף.

יש בפרשת האזינו תוכחה לעם ישראל. להוכיח ולשמוע תוכחה זה דבר לא נעים.

אך זו תוכחה מיוחדת שמטרתה לתת כוח לאדם ולהעצים אותו – זה דבר שנעים לשמוע. שוב ושוב.

התוכחה הזו של משה ביומו האחרון יוצאת מכל הלב וכל מה שכתוב בה בעצם זה : תהיו נאמנים לעצמיכם! תהיו מה שאתם! זו תוכחה שנעים לשמוע.

והנה פירוש של פתיחת וסוף השירה:

"האזינו השמיים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי, יערוף כמטר ליקחי תיזל כטל אמרתי כשעירים עלי דשא וכרביבים עלי עשב" –

זו הפתיחה, משה מבקש ומתפלל ששירתו תהיה כ"כ חזקה שכולם ישמעו אותה ואף אחד לא יפספס אותה לא מי שבשמיים ולא מי שבארץ, שהיא תהיה נעימה כטל ומרווה צימאון כמו מטר.

"כי שם ה' אקרא הבו גודל לאלוקינו "– כאשר אזכיר את שם ה' בתוכחה וגם בעונשים – אל תאמרו שהוא שונא אתכם ורוצה ברעתכם – להפך, הבו גודל לאלוקינו (כך מפרש הספורנו). ה' לא קטנוני, והוא גדול, הוא לא עושה לכם דבר להרע לכם – ממש להפך הכל לטובתכם.

והנה יסוד כל שירת האזינו :

"הצור תמים פעלו כי כל דרכיו משפט אל אמונה ואין עול צדיק וישר הוא" –

משה אומר איני מבקש מכם שתעשו מה שרע עבורכם. מה שלא טבעי לכם. מה שאינכם מסוגלים. מה שלא טוב לכם. בדיוק ההפך. כל מהות התוכחה שלי היא לטובתכם!

כי הקב"ה הוא תמים צדיק וישר, אל אמונה, – אינו נטפל אליכם על מנת להרע לכם. ואינו רוצה שתעשו מה שלא נכון בשבילכם. כל המצוות זה לטובתכם ולטובת העולם. הרמח"ל כותב שהקב"ה ברא את עולם על מנת להיטיב. וזה דבר כ"כ פשוט והגיוני. וכי הקב"ה אינו טוב? וכי לקב"ה יש מידות רעות? לא ייתכן. ולכן אנא, מבקש משה, הקשיבו לתוכחה שלי – זה באמת לטובתכם רק לטובתכם!

והנה הפסוק הבא : "שיחת? לו לא, בניו מומם. דור עיקש ופתלתול "-

אם תשחיתו ותקלקלו – זה יפגע בכם. שיחת? לו לא! זה לא פוגע בו בקב"ה, להפך זה פוגע בכם. בניו מומם – אתם משחיתים את בניו של הקב"ה, את עצמיכם, יוצרים בתוככם מום. ומה המום? שאתם מתדרדרים להיות דור עיקש ופתלתול – אתם מאבדים את התמימות הטבעית שלכם.

אתם תפסיקו להיות טובים פשוטים וישרים אלא עיקש ופתלתול. עקשנים ומתוחכמים...

גם בהמשך השירה יש ביטויי אהבה עזים לעם ישראל : " ... ה' יצרנהו כאישון עינו... כנשר יער קינו על גוזלו ירחף.. ה' בדד ינחנו.. ". כל המטרה היא לטובתכם ולטובת העולם כולו מאהבת ה' את העולם.

וכך גם סוף השירה : משה מבקש "שימו לבבכם לכל הדברים אשר אנכי מעיד בכם... כי לא דבר ריק הוא מכם... כי הוא חייכם ובדבר הזה תאריכו ימים על האדמה" כל השירה-תוכחה הזו מטרתה לעזור לכם, לחזק אתכם להיות טובים. להיות מה שאתם באמת. שלא תתבלבלו מכל מיני לחצים ופיתויים.

אנחנו עומדים בשבת תשובה – בעשרת ימי תשובה.

הדרך האמיתית לחזור בתשובה היא להבין שכל התוכחה והויידוים והסליחות שאנו אומרים זה רק לטובתינו באמת ממש. מאהבת ה' אותנו. ה' לא זר לנו, הוא אבינו.

נכון לא קל לשמור תורה ומצוות. אבל מי שמכיר יודע שההשקעה משתלמת בסוף – זה באמת הטבע שלנו – טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף. מתוקים מדבש ונופת צופים.

אם חוזרים בתשובה בגישה כזו – שזה באמת באמת רק לטובתי – שהתשובה היא חזרה אל הטבע האמיתי שלי, ולא הטבע שהיצר הרע השתלט עליו ועיקם אותו – אלא הטבע של להיות טובים, אז זו תשובה מתוקה מתוקה!!

זו תשובה מאהבה - להבין ולהאמין שבאמת התורה היא טבעית ומתאימה לנו מאוד. היא אושר ממש! גם ברגעים שלא קל לראות את זה - זו האמת. הלוואי שמישהו יגיד לי את זה! אז הנה משה אמר, והלווים היו קוראים זאת כל שבת בזמן הקרבת קרבן המוסף שוב ושוב.

התורה היא אנחנו! מלאים מצוות כרימון!!

שנזכה כמה שאפשר לחזור בתשובה מאהבה.

שבת שלום!

חברים מקשיבים

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות