שאל את הרב

קטלוג למחנות "דתיים" ו"חילוניים"

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/07/01 22:03 ג באב התשסא

שאלה

היתה לנו פעולה בסניף והמרצה הקריא לנו מאמר של הרב קוק על דתיים חילוניים (בלשונו - חופשיים) ואני לא יודעת מאיפה זה לקוח אבל במאמר היה כתוב שאין כזה דבר דתיים וחילוניים אלא יש בכל ציבור צדיקים, בינוניים ורשעים ואז המרצה אמר שאחרי שהוא קרא את המאמר הוא עדיין חושב שיש כזה דבר - דתיים וחילוניים, רציתי לשאול אז האם יש כזה דבר דתיים וחילוניים ואם כן אז מה ההבדל ביניהם?

תשובה

שלום רב,
הרב קוק כותב בספרו מאמרי הראי"ה במאמר "מסע המחנות" (מומלץ לעיין בפנים), שהמושג "חרדים" ו"חילוניים" או "חרדים" ו"חופשיים", הם מושגים שמזיקים מאוד לעם ישראל. כלומר, תמיד ידענו שאין בני האדם שווים במדרגותיהם - יש אחד שמקפיד יותר במצוות ויש אחד שפחות, אך לקטלג אנשים בשמות, זהו דבר חמור מאוד. ברגע שכל אחד מקוטלג במחנה מסוים, אז החרדי/דתי מסתכל על המחנה של החילונים מלמעלה למטה ובטוח שהוא המושלם ו"הם" לא מושלמים, ואני צריך לתקן אותם, אך אני בסדר גמור. וכמובן, שזה לא נכון – יש דברים שהחילוניים צריכים ללמוד מאתנו, אך יש דברים שאנחנו צריכים ללמוד מאתם (כגון גבורה עבור האומה, לדבוק במטרה שמאמינים בה) – אין אדם או קבוצה שכל האמת נמצאת בו, כולם צריכים ללמוד מכולם.
וכן, כאשר אתה מקטלג את החילוני במחנה החילוניים אז גם הוא לא מוכן לקבל מהחרדי, כי הרי (בשבילו) החרדי זה מחנה אחר שהוא לא שייך אליו.
נוסף לכך, קטלוג שמות יוצר ניכור וחומות בין שני הצדדים, יוצר את ה"הם" וה"אנחנו", ורק כל אחד נעול במחנהו.
אך באמת אין "הם" ו"אנחנו". יש עם אחד מאוחד. יש גוף אחד שלם . ולכן הרב קוק התנגד למושג חילוני, דתי, חרדי, דתי לאומי וכו' וכו'. יש עם אחד עם דעות שונות . וכך כל אחד ירצה ללמוד מהשני את הדברים הטובים, כי הוא ידע שגם מי שעומד מולו, הוא חלק מעמו, ולא איזה משהו ממחנה אחר לגמרי. יש לנו מגמה אחת ואנו צריכים לצעוד בה יחד כשכל אחד ינסה להשתפר ולהיות יותר טוב, בין השאר על ידי לימוד מהדברים הטובים שיש אצל השני. הדבר נכון תמיד ובעיקר בתקופה כזו שיש לנו כל הרבה אויבים מסביבנו ובעולם, ועלינו להתאחד כאיש אחד בלב אחד כנגדם ולא להתעסק במריבות פנימיות מיותרות.
ונסיים בדבריו של הרב קוק "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להבנות והעולם יבנה איתנו על ידי אהבת חינם".
בברכה
חברון, חברים מקשיבים

כתבות נוספות