שאל את הרב

למה התפילה ארוכה כל כך?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 08/05/24 09:01 ל בניסן התשפד

שאלה

למה אומרים כל מיני הקדמות לתפילות, לפני שמגיעים לתפילת עמידה?

תשובה

ב"ה

שלום.

אנסה לתת לך הסבר קצת שונה ומבט אחר על התפילה.

התפילה הסדורה שיש לנו היום היא שונה מאוד מהתפילה שהייתה בזמן שבת המקדש היה קיים.

היום אנו מתפללים בצורה כזו שאנו ממש בתפילה שלנו בונים עולמות מקבילים רוחניים ובכך אנו משלמים את החסר שיש לנו בעצם העובדה שאין בית מקדש.

לכן אנשי כנסת הגדולה שחיברו את התפילה שאנו מכירים היום מהסידור שהם עצמם היו בעלי רוח הקודש והם ידעו לבנות לנו נוסחה שבעזרתה אנו יכולים להביע נכון את מילות הנשמה ולבנות את העולם הרוחני המקביל של האדם המתפלל ושל העולם בכללותו.

התפילה בנויה ממספר עולמות רוחניים הנמצאים אחד מעל השני ובין עולם לעולם יש "סולם" המאפשר למי שמתפלל לסיים את העבודה הרוחנית ולעלות שלב נוסף וקומה נוספת לעולם רוחני עליון יותר.

הסולם הזה הוא הקדיש שמחבר בין העלמות לכן כל מילה בקדיש יש לה משמעות וכל תיבה יש לה כוונה מיוחדת ומספר המילים והתיבות הוא מדוייק מאוד (זו גם הסיבה שלא אומרים קדיש בתרגום בעברית)

העולמות הם :

עולם העשיה

עולם היצירה

עולם הבריאה

עולם האצילות.

אנו מתחילים בתפילה מעולם העשיה ואנו אומרים את פרשת הקרבת הקורבנות ותמיד של שחר.

משם אחרי קדיש של "הודו" אנו ממשכים לעולם היצירה שם נמצאים מזמורי התהילים שתפקידם "לזמור" -לחתוך ולכלות את הרע שבעולם (הפנימי של האדם והכללי של העולם).

משם אחרי קדיש של "ישתבח" אנו ממשיכים ומטפסים לעולם הבריאה ושם כביכול אנו נמצאים יחד עם המלאכים זה עולם רוחני מאוד גבוה ומשם אנו ממשיכים מיד בלי סולם ובלי הפסק ממש מדלגים לעולם האצילות שזה תפילת העמידה תפילת 18 הברכות שהאדם נמצא ממש בעולם האצילות - ממש אצל הקב"ה -קרוב ה' לכל קוראיו לכל אשר יקראהו באמת.עולם של שתיקה וחיבור פנימי לקב"ה.

ומשם אחרי הוידוי ונפילת אפיים אנו יורדים בעזרת הקדיש חזרה לעולם הבריאה ומשם לעולם היצירה ומשם לעולם העשיה וזה סיום התפילה בעלינו לשבח.

ממש בסדר הפוך מהעליה:

עולם האצילות ומשם יורדים לעולם הבריאה ומשם יורדים לעולם היצירה ומשם יורדים לעולם העשיה.

וכך לאחר שאדם "ביקר" בעולמות הרוחניים שלו ובנה אותם ובנה אותם זה הזמן שבו האדם מאוד מואר והשכינה שורה ליו ולכן נפסקה ההלכה שאם אדם יכול אז מיד אחרי התפילה יקבע לעצמו זמן מסויים ללמוד תורה וחוכמה ומשם ילך לעסקיו ולפרנסתו שכל תורה שאין עימה מלאכה בטלה וגוררת את האדם לעוונות ולפגעים רעים כי העוני יעבירנו על דעת קונו וכשמתחילים כך את היום "ברגל ימין" אז בודאי שכל היום הוא מוצלח ומבורך. וכפי שזה שנפסק להלכה בשו"ע או"ח סימן קנ"ו עיין שם.

תנסה להתבונן במה שכתבתי לך ותנסה להבין את ההגיון שבדבר. ואם יהיו לך שאלות אני נמצא כאן בשבילך.

בהצלחה,

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות