שאל את הרב

איך יש בחירה חופשית אם מי שחוטא נענש על כך ?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/12/01 04:23 כה בכסלו התשסב

שאלה

אני לא מבין איך יש בחירה חופשית?

הרי אם אני אבחר לעשות עבירה יענישו אותי!

ישנה אפשרות שאני אעשה עבירה ולא יענישו אותי?

תשובה

שלום לך,
מי שעושה עבירה ייענש על-כך. אין זה סותר כלל את הבחירה החופשית, שהיא עיקרון יסודי בעבודת ה'. אדם יכול להושיט את ידו לתוך מדורה בוערת. זה יכאב לו מאוד וגם יזיק לו. האם היתה לו בחירה? ודאי! הוא בחר לעשות מעשה טיפשי מאוד ולשרוף את ידו. הוא לא שולט על הטבע ועל כוח האש, ואינו יכול להכניס את ידו מבלי שהיא תיכווה. הבחירה היא על המעשה, ולא על התוצאות וההשלכות שלו.
כך גם לגבי המצוות - האדם בוחר אם לקיים את המצוות או לא. החכם, בוחר במצוות כי הוא יודע ומכיר בכך שזוהי האמת, והוא גם יודע שהתורה ניתנה לטובתנו, לרומם אותנו ולעשות אותנו ישרים וטובים. "ויצונו ה' לעשות את כל החוקים האלה, ליראה את ה' אלוקינו, לטוב לנו כל הימים לחיותנו כהיום הזה" (דברים ו,כד). אם הוא ינהג בטיפשות ויחטא הוא יזיק בכך לנשמתו וגופו וייענש על-כך.
חשוב עוד לדעת שהעונש על החטאים איננו עונש חיצוני, שלא קשור לחטא, אלא הוא תוצאה ישירה ומחוייבת ממנו. כמו מי שמכניס יד לאש, שכתוצאה ישירה מכך נשרפת ידו, וזה בעצמו העונש שלו. כך פועלים חוקי הטבע. כך גם מי שחוטא, ועובר על רצון ה', בזה הוא מתרחק מהקב"ה, שזה בעצמו העונש הגדול ביותר וכל דבר רע אחר הוא רק תוצאה שלו.
בברכה,
יוני, חברים מקשיבים

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368