שאל את הרב

הרבי מליובביץ' – משיח?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/01/03 18:50 יג בשבט התשסג

שאלה

האם מותר להגיד על הרבי מלובביץ גם אחרי שהוא נפטר שהוא משיח? והאם יש בכלל עניין לדעת ולפרסם את זהותו של מלך משיח???

תודה רבה.

תשובה

שלום לך,
הרבי מלובביץ' זצ"ל היה תלמיד חכם גדול, ועשה דברים חשובים וברוכים למען עם ישראל. יש לו זכויות עצומות בקירוב יהודים ובהוספת תורה ומצוות בעם. תנועת חב"ד בכלל, עשתה ועושה המון דברים מצוינים. הפצת תורה, חינוך ליהדות, קירוב רחוקים בכל פינה בעולם.
אלא שבנושא הזה של זהות המשיח ישנה טעות לחלק מחסידי חב"ד (חשוב להדגיש שמדובר כעת בחלק קטן, שגם הוא הולך וזונח את הרעיון) .
אי אפשר לומר על הרבי מלובביץ' שהוא המשיח, כפי שאמרו תלמידי חכמים גדולים (עיין למשל בחוברת 'עיטורי כוהנים' שיצאה החודש – שבט תשס"ג – בדברי הרב שלמה אבינר לגבי זה). הרבי מלובביץ' אינו עונה על ההגדרות של הרמב"ם בהלכות מלכים למלך המשיח – הוא אינו מלך שנלחם מלחמות ישראל. כמו כן, הוא כבר נפטר, והמשיח הוא אדם חי. זה אינו מוריד ממעלתו ומזכויותיו, אך משיח הוא לא.
אבל אנחנו לא צריכים לעסוק בטעויות, אלא בדברים החיוביים, שהם העיקר. יש לראות את הדברים הטובים והברוכים שתנועת חב"ד עושה. יש להם חלק חשוב בהגברת המודעות לנושא המשיח, ולנושא הציפיה לגאולה, שעליה אנחנו מתפללים בכל יום "את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח וכו'". הציפיה היא אמונה עמוקה בגאולה, וכמובן שכדי להאמין היטב בגאולה, צריך לדעת מה זו גאולה. לשם כך יש ללמוד על כך (אוכל להמליץ על שני ספרים מצויינים בנושא זה: 'איילת השחר' של הרב יעקב פילבר, שמביא מקורות מסודרים לגבי תהליכי הגאולה, וכן בספר 'בנתיבי גאולה' של הרב ערן טמיר), להרגיש בחסרון ובבעיתיות של המצב הקיים, ולהתפלל ולבקש על זה מכל הלב.
אך מעבר לזה, הרב קוק מסביר (בספרו 'עולת ראיה' על התפילה, בתפילת שמונה עשרה) שחלק מהחובה לצפות לישועה, כוללת גם לקחת בה חלק פעיל, במה שאפשר. למשל, לחזק את העלייה לארץ ישראל וההתיישבות בה, ולסייע עד כמה שאפשר לבניינה ופיתוחה, הן מבחינה גשמית והן מבחינה רוחנית, של מדינת ישראל, ראשית צמיחת גאולתנו.

בהצלחה רבה,
ובציפיה לישועה,
יונתן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות