שאל את הרב

חנוכת בית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/11/01 18:03 כד בחשון התשסב

שאלה

א. האם חנוכת בית הנה חיוב הלכתי או שזה רק מנהג?

ב. מהם הנוסחים השונים של חנוכת בית?

ג. האם נדרש מניין לטקס חנוכת בית?

תשובה

שלום לך,
בעניין חנוכת הבית:
א. יש מנהג קדום לעשות חנוכת בית והוא מקובל יותר אצל בני ארצות ספרד והמזרח (עי' אגרות משה יו"ד ג' קס"א), אם כי נזכר גם אצל פוסקי אשכנז. עיקר העניין הוא בארץ ישראל שיש מצווה ביישובה, ובכל בית חדש שנוסף יש תוספת במצווה זו, ולכן הפוסקים כתבו שהמנהג לחנוך בית בא"י בסעודה מובן, כסעודת פדיון הבן וכדו', שעושים סעודה לרגל המצווה, וניסו לתרץ בטעמים שונים מדוע יש עניין לעשות סעודה לחנוכת הבית בחו"ל (עי' אבני נזר יו"ד שפ"ד אות ט', וגם טעמי המנהגים ע"א, שפ"ה).
טעם נוסף לחנוכת הבית הוא לפתוח את המגורים בבית בדבר שבקדושה ובכך להתוות דרך בפני החיים שימשיכו בבית שילכו גם הם בכיוון זה.
זהו לא חיוב גמור אלא מנהג יפה, לכן אינו מחייב בצורה מוחלטת, אלא שרצוי לחבב את כל מנהגי ישראל ולקיימם בנפש חפצה במידת האפשר.

ב. נוסחים שונים נמצאים בספרים הבאים: נוסח ספרדי לחנוכת בית נדפס בדרך כלל בספרי "ברית יצחק" שהם תיקון לערב ברית מילה, שם נדפס גם נוסח ספרדי לחנוכת הבית מיסודו של הרב החיד"א ע"ה.
המנהג האשכנזי פחות מפורסם ופחות מוחלט, ועיקרו לעשות סעודה שיש בה יראת שמים ודברי תורה, אם כי ניתן למצוא נוסח לכך בספר "מעגלי החיים" של הרב יונה מצגר שליט"א בחלק העוסק במהלך החיים עמ' 90.
ג. את הסעודה צריך לעשות עם עשרה גברים. רצוי לעשותה מוקדם ככל האפשר מאז שנכנס לביתו. אם לא מצא עשרה ברגע שיוכל יאסוף אותם ויקיים את המנהג.
תוכל לקרוא עוד בעניין באינצקלופדיה התלמודית בערך ' חנוכת בית'.
שלום וכל טוב
מיכאל, חברים מקשיבים

כתבות נוספות