שאל את הרב

למה עם ישראל סובל כל כך?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 10/12/01 08:04 כה בכסלו התשסב

שאלה

מדבר בחור דתי בוגר ישיבת הסדר !!!

לאחרונה יש לי בעיות קשות של אמונה -פעם אחרונה שה' דבר איתנו זה היה במעמד הר סיני לפני 3000 שנה , מאז עם ישראל סובל וסובל וסובל …

לאחרונה דוקא האנשים האמונים ביותר (המתנחלים) על שמירת המצוות ועל שמירת ארץ ישראל הם הכי סובלים. איפה הקב"ה ? מה זכותו המוסרית לבקש מאתנו לשמור מצוות כשאנו חוטפים מכות כאלה ?

אולי עדיף להוולד שוודי ?

תשובה

שלום לך,
שאלת בעצם שתי שאלות שהן חשובות ויחודיות בתפיסה האמונית שלנו, וטוב וחשוב והכרחי לשאול אותן:
א. איפה הקב"ה? האם עם ישראל נשען כבר 300 שנה על אירוע הסטורי אחד של התגלות אלוקים, מעמד הר סיני?
ב. מדוע עם ישראל סובל בעבר ובהווה?

ראשית נתחיל בתשובה לשאלה הראשונה.
נכון שהגלוי האלוקי המרכזי, המרומם, והרחב ביותר של עמ"י היה במעמד הר סיני, אולם האם זו הפעם האחרונה שה' דיבר איתנו?!
מה פתאום! עם ישראל נכנס לארץ תחת הנהגתו של יהושע בן נון הנביא, שמקבל את דבר ה' ומעבירו לכל עם ישראל, ובהמשך משמואל הנביא ואילך- הנבואה, השגות אלוקיות, וגלוי דבר ה' בעולם, היא תופעה נפוצה בסדר גודל של מאות אלפי אנשים, עד כדי כך ששאול נפגש בדרכו בחבורת נביאים - מתנבא עמם - "הגם שאול בנביאים". הנביאים מוכיחים את עם ישראל לשוב מדרכו הרעה, וחלק מהנבואות אותן שנצרכו לדורות נכתבו בתנ"ך. תרי עשר, ישעיה, ירמיה, יחזקאל, ועוד. הנביאים מתרים שאם לא ישוב מדרכו הרעה יגלה מהארץ לתקופה של שבעים שנה, וזה אכן מה שקרה. בשני בתי המקדש היו ניסים גלויים במדרגות שונות (עיין במשנה באבות על עשרה ניסים שהיו במקדש בקביעות). בכל אלה, הקב"ה מדבר אלינו. נכון שלא כל אחד היה ראוי לשמוע את דבר ה' ממש, אבל זכינו לשמוע מפי אותם גדולים שזכו לדבר ה'. כמו כן זכינו לראות ניסים ע"פ מדרגתנו, כגון "עומדים צפופים משתחווים רווחים", ועוד.

כאן מגיעה תקופת הגלות "הסתר פנים":
"ואנוכי הסתר הסתיר פני ביום ההוא" - דבר ה' נסתר מאתנו בדיבור, ואולם ראינו וחשנו אותו. בסבלנו ראינו את המימוש של העונשים שהוזהרנו עליהם בתורה ובנביאים באם לא נשמע את דבר ה'. ראינו את יד ה' המשגיחה עלינו תמיד להצילנו מכליון ואבדון (כמו בניסי פורים, חנוכה, ועוד).
הנסיון הפרטי והכללי מגלה שהתחושה שיד ה' מכוונת אותנו, מורגשת יותר מתוך צרות וקשיים. הקב"ה כ"כ מתייחס אלי עד שנפגעתי בכך וכך.

כך אנו מביטים אל עם ישראל במאה השנים האחרונות: קודם כל יש מושג כזה "עם ישראל". אין עם בעולם שחי תופעה דומה. עם שקיים כבר אלפי שנים ועוד בגלות מפוזר ומפורד.
רואים אנו תופעה תופעה של שואה איומה ונוראה שנוחתת עלינו שלא מצינו כמותה בהסטוריה האנושית - נסיון להשמיד עם. רואים כאן בבירור דבר לא נורמלי במסגרת האנושית, מהלך אלוקי ברור, אע"פ שקשה לנו להבין אותו. ואז, מתוך השואה, קיבוץ גלויות והקמת מדינה. התממשות מדוייקת של חזון הנביאים שקדם לכך אלפים שנה. מתוך שבר נוראי ששום עם בעולם לא חווה כמותו, צומחת מדינה קטנה וחכמה בצעדי ענק. זהו דבר ה’. הקב”ה מתגלה לנו במציאות ההוויות של עם ישראל.

אח"כ רואים זאת בכל המאבקים של מדינת ישראל, דרך המלחמות השונות, איך שעם ישראל יוצא כמנצח ממצבים מסובכים ומייאשים מאוד, נגד התחזיות של כל העולם. זהו דבר ה', רבונו של עולם, מתגלה כאן.

מדוע עם ישראל עדין סובל כל כך?
משום שעמ"י נבחר ע"י הקב"ה ונטעה בו סגולה אלוקית מיוחדת לגלות את הקב"ה מתוך מציאות העולם הזה, וכל זמן שעמ"י חוטא, ולא מגיע ליעודו של קיום דבר ה' - הוא סובל.
הצרות מיישרות ומכוונות אותנו אל הדרך הנכונה, והן גם מכפרות על פשעי העבר.
כולנו יודעים שעמ"י זכה בעשרות השנים האחרונות להתפתחות רוחנית עצומה, של ישיבות ומוסדות תורניים וכו'. ועם כל זה, אינו סוד שיש עוד דרך ארוכה של תשובה, לרחוקים רבים, ולקרובים שיתקרבו יותר.
להיות חלק מעם ישראל, עם ה' זו מדריגה גדולה וזכות עצומה.
ככל שהמדריגה גבוהה יותר - תביעותיה גדולות יותר.
אולם שום בן אנוש לא היה מעדיף להוולד בצורת כלב או תרנגולת וכדו' כדי להמנע מדאגת הפרנסה וכדו', משום שמדריגת החיים האנושית היא המתנה הגדולה ביותר. כך ויותר מכך, היא הזכות לשאת נשמה אלוקית עליונה ולהיות חלק מעם ישראל.
נכון, זו גם אחריות גדולה - אולם אף אחד לא שאל אותנו היכן רצוננו להוולד, ואין לנו שום אפשרות להתחמק מהזכות לשאת באחריות הזו.
גם בעם ישראל עצמו יש מדריגות. יש אנשים וקבוצות בעלי מסירות נפש גדולה יותר, ויכולת עמידה גדולה יותר.
איננו מבינים בכל אירוע והתרחשות מדוע קרה דווקא לאדם זה או אחר, ובד"כ בכל אזור ומגזר יש נפגעים, אולם מובן שיש ציבור ויחידים שיש להם יותר מוכנות ומסוגלות כשליחי ציבור למען כל עמ"י.

כבר הובטחנו בדברי הנביאים ומפי חכמי ישראל שהתקופה של "עקבתא דמשיחא" תהיה רצופה אסונות ומשברים רוחניים, כלכליים, חברתיים ועוד. אולם דווקא מהשבר הגדול נזכה לתקומה גדולה ולגאולה שלימה שנזכה לה בקרוב, בעזרת ה'.

שלום וכל טוב
אברהם, חברים מקשיבים

הערה: אם יש צורך בהסבר נוסף אל תהסס לפנות אלינו שוב או להתקשר לקו – 6518388 –02.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368