שאל את הרב

נוסח קבוע לתפילה, למה לא להתפלל עם גיטרה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/11/01 14:35 כב בחשון התשסב

שאלה

דבר ראשון למה יש אותו נוסח תפילה בכל יום (מלבד ימים מיוחדים) ולמה אוסרים נגיד תפילה עם גיטרה ויותר רוחנית שתרגיש שהצלחת יותר להתקרב כי דרך התפילה הרגילה אני באופן אישי לא מרגיש כמעט כלום אני מרגיש כמו שאני קורא בספר

תשובה

שלום לך,
שאלתך יפה מאוד , אבל אינך הראשון ששואל אותה , וכנראה גם לא האחרון .
ראשית צריך להבין מהי התפילה. התורה אומרת "ולעבדו בכל לבבכם" ואומרת הגמרא איזוהי עבודה שבלב - זוהי התפילה !
אם כן , תפילה היא עבודת הרגש שבלב .
באדם ישנם שני כוחות מרכזיים : שכל ורגש . ובשניהם הוא נדרש לעבוד את בוראו .
עבודת ה' שבשכל היא בלימוד התורה. האדם נדרש לעמול קשה ולהמית עצמו באוהלה של תורה כדי שבאמת זה יחשב עבודת ה'. כמו כן גם בתפילה האדם נדרש לעבוד קשה את ה' - ברגש. ולעבוד זה דורש מאמץ ועמל , אין זה דבר קל , ובייחוד כאשר השגרה היומיומית שוחקת את האדם . כל אדם נדרש לומר את מילות התפילה בכוונה , לאט לאט עם התבוננות במה שאומר , ולא כאדם שמוכר ירקות בשוק , אלא בכל מילה צריך לחשוב מה הרעיון שעומד מאחוריה . והגמרא בברכות מוסיפה שרצוי שאדם יחדש בכל יום דבר חדש בתפילתו , כלומר בקשה חדשה, רעיון חדש וכדומה .
ומדוע קבעו לנו נוסח קבוע , מסיבה פשוטה : נסה אתה בעצמך לנסח אפילו תפילה קצרה אחת לריבונו של עולם , נראה כיצד כמעט כל אדם לא יוכל לערוך מלותיו כראוי בסגנון המתאים לפני מלך מלכי המלכים. וכל שכן אם כל יום יצטרך להמציא 3 תפילות ארוכות דיין . ואפילו אם האדם הוא משורר גדול לא נוכל להסתמך על נוסח תפילתו כיוון שכל אדם יחבר תפילות בדרך כלל רק על הדברים הנוגעים ללבו , דברים נמוכים קטנים ולפעמים שפלים , כגון : שיהיה לי אוכל מספיק, וכסף , ואצליח במבחן , ואקנה אופניים חדשות , וגיטרה וכדו' . אבל מה עם תיקון מערכת המשפט בישראל , החזרת כל היהודים מהגלות , משיח צדקנו הודאה לרבש"ע על כל דבר שקורה לנו ?
לכן צריך להודות לאנשי כנסת הגדולה שתיקנו לנו נוסח קבוע לתפילה , שכולל בתוכו גם את הדברים האישיים, וגם את העניינים הכלליים , ואיננו מתפללים בצורה נמוכה ושפלה . רק שצריך לעמול ולעבוד קשה , כמו שאמרנו כדי שהתפילה לא תישאר בגדר דקלום מילים, אלא תוכן עמוק. ולכן צריך להתכוון בכל משפט , ולא סתם לאומרו . "תפילה בלא כוונה , כגוף ללא נשמה" , ודע לך שמי שמנסה "באמת" עבודה זו מצליח (כמובן שאין זה שולל את האופציה של תפילה אישית במילים שלך מקירות הלב בעת הצורך, אך כמובן שאין לזלזל בחשיבותה העצומה של התפילה הקבועה שתיקנו חז"ל).

בהקשר לגיטרה - אם תעמול בצורה טובה על הכוונה בתפילה , תראה שאין צורך בתפילה היומיומית בגיטרה , ואם בכל יום תצטרך לנגן אותם ניגונים בגיטרה גם זה יישחק בשלב כלשהוא ויהפוך לשגרתי , כיוון שגם עולם הנגינה דורש חידוש.
ובכלל , "לכל זמן ועת לכל חפץ" (קהלת) יש מקום גדול להתקרבות לה' ע"י נגינה כגון הלווים בבית המקדש וכדומה , אבל יש חשש שאם זה ייכנס לתפילה בכל יום העיקר ייהפך לטפל, והטפל (=הנגינה) תהפוך לעיקר.

בברכה
גולן, חברים מקשיבים

כתבות נוספות