שאל את הרב

נס פח השמן ,האמנם????.

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 09/12/01 16:59 כד בכסלו התשסב

שאלה

חג חנוכה שמח

רציתי לשאול שאלה הקשורה לחג

האמנם חג נס פח השמן?????

הרי לפי ההיסטוריונים

לא היה ולא נברא פח שמן שהספיק ל 8 ימים

לפחות לא ע"פ יהודה המכבי ומשפחתו

שהגיעו לי-ם לאחר קרבות קשים

שבהם ידם היתה על העליונה

והם טיהרו את בית המקדש לאחר שטומא בידי רשעים

רק לאחרי 500 שנה החליטו רבנים יהודים

ואני לא יודעת על סמך מה שהיה שם נס של פח שמן שהספיק ל 8 ימים

נאמר שיהודה החשמונאי קבע שיהיה חג במשך 8

ימים ע"פ התנ"ך בלבד

ולא בגלל פח השמן

אני ב"ה יהודיה מאמינה

אבל לא מבינה את הסתירה בין המקורות

האם אפשר להסביב לי את

אמיתות הדברים בבקשה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

תשובה

בס"ד
להילה

שלום ורוב ברכות

קראתי את שאלתך ואת העובדה שאת רואת את עצמך כיהודיה מאמינה ורוצה לשאול על המקור ההיסטורי של נס פך השמן.

אם אני צריך להעמיד את המקורות ההיסטורים של כותבי ההיסטוריה מול המקורות של חז"ל, אני מעדיף את האחרונים. ראי נא כמה ההיסטוריונים של ימינו משנים את דעתם בתוך חמישים שנה על דברים שקרו בתקופת קום המדינה. כל היסטוריון כותב את ההיסטוריה לפי השקפת עולמו. מוסיף ומוריד מעלה ומשנה כראות עיניו.

לם להיסטריונים של תקופתם היו אינטריסים. די לקרוא את "יוספוס פלביוס" כדי לראות את רמת האובקטיביות של אדם שבגד בעמו ועבד בשירות הרומאים.

ספר המכבים- חשמונאים שיש בידינו כיום הוא ספר שבא אלינו בתרגום ממקורות זרים. נוצרים. אולי עיקר הספר הוא נכון אבל צריך לזכור שגם בספרים שהיו בידינו כמו הגמרא הטילו הנוצרים צנזורה שלא התאימה לנצרות, כל שכן וכל שכן בספרים שהיו בידם. ראי מה הם עשו למדענים שחשבו היפך ממה שנצרות חשבה - פשוט עלו על המוקד.

ומכאן תביני למה המקורות ההיסטורים של ההיסטוריונים של ימינו אינם נחשבים בעיני כדי לערער את מסורת חז"ל. מה עוד שהיסטוריון שלא מצא הוכחה אינו יכול לומר "לא קרה". הוא יכול לכל היותר לומר "לא מצאתי". האם את חושבת שלכל דבר שיש הוא חייב למצוא ממצאים ארכיאולוגים? מה הוא ימצא פך שמן? אין לו שום סיכוי למצוא משהוא ולכן הוא גם לא יכול לסתור.

זה שאנשי מחקר צריכים להוכיח את עצמם ובדרך כלל הם עושים זאת היום בסתירת כל דבר אפשרי - זה חידוש של תקופתינו. ההיסטוריונים של פעם היו קונים לעצמם שם עולם דוקא בגילויום חדשים אבל הדור הזה של ההיסטוריונים קונה "שם עולם" בהריסה דוקא. אתמהא.

אמת היא שנס הנצחון הוא נס מרכזי ביותר בחנוכה, ויש לנו בחנוכה מצוות שקשורות בנס זה כמו הלל ועל הניסים. יש גם מצות שקשורות בנס פך השמן כגון הדלקת נר חנוכה.

הניסים הללו מחברים.

ההישג הגדול של הנצחון הצבאי היה החזרת המלכות לישראל. וההישג הגדול של הנס היה החזרת העבודה למקדש. "המלכות" ו"המקדש" הם שני דברים שמקומם בירושלים וקשורים קשר הדוק אחד לשני. "כל מי שלא אמר מלכות בית דוד בברכת בונה ירושלים - לא יצא ידי חובה" כיון שאין מלכות בלי מקדש ואין מקדש בלי מלכות.

כתבות נוספות


Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368

Notice: Undefined variable: tmpUrl in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/incFiles2021/footer.php on line 368