שאל את הרב

עבודה בשבת לגוי

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 12/01/03 15:00 ט בשבט התשסג

שאלה

ב"ה

לרבנים שלום רב!

אני עובד בחוות חממות ונתבקשתי ע"י הבעלים להעביר אליכם שתי שאלות, רק לפני כן הבהרה שאולי חשובה מבחינת השאלה, החממות נמצאות מחוץ לישוב, בגבעה סמוכה, לא ניתן ממש לראות את הקורה בחממות עצמן.

* בחממות יש וילונות מניילון אשר נפתחות ע"י סיבוב מנואלה (לא חשמלית), בעת פתיחת וסגירת הוילונות (לצורך איורור החממה בימים חמים או שמירה מפני רוחות עזים/קור)נשמעת חריקה אשר מי שלא מכיר נשמעת לו כעבודה עם פח (חיתוך במכשיר חשמלי וכו') האם יש בעיה של מראית העין שחושבים שהפועלים הזרים עובדים בחממות בשבת (תושבים התלוננו שיש עבודה בשבת בחממות)? האם הבהרה של הענין בעלון הישובי יכולה לפתור את זה? האם ליהודי מותר להעלות או להוריד את הוילון הנ"ל?

* לגבי השקיה בשבת על ידי גוי. כל יום בשבוע עובר האגרונום ונותן הוראות השקיה לעובד זר, ביום שישי הוא נותן לו הוראות ליומיים כאשר הוא לא אומר לו בפירוש שאלו ההוראות לשבת (הוא פשוט כותב לו על לוח הוראות כפולות), האם נכון הדבר? האם צריך להשתדל להמנע מצורך ההשקיה בשבת מלכתחילה? יש לעיתים צמחים רגישים שבכל מקרה צריכים השקיה יומית?! אין אפשרות להשקות בצורה אוטומטית.

רוב תודות לכם,

יהיה ה' בעזרכם

ירון - הר חברון.

תשובה

שלום רב.
א. ליהודי אסור להרים או להוריד את הווילון, לגוי מותר בתנאי שיקבל כסך על דבר זה בלבד. אפשר לפתור בעיית מראית עין ע"י כך שמודיעים לתושבים.
ב. מותר להשקות ע"י גוי.
בברכה,
צבי קוסטינר.

כתבות נוספות