שאל את הרב

פעולה בעניני צניעות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/01/03 12:27 ט בשבט התשסג

שאלה

אני מדריכה בעזרא, תנועת נוער שלא כל כך סגורה על עצמה בנושא של צניעות. הקשר מתחיל בסוף כיתה ח', עכשיו כמה חודשים לפני, אני מכינה את השבט שלי (רק בנות). אני מדברת איתן על מהות הקשר, ולא נוגעת בהלכה, אני מרגישה שספרים כמו של הרב אבינר או הרבנית נריה, מסבירים את הכל, אבל באופן קצת שטחי, יש לכם מושג באיזה ספרים אני יכולה להעזר? (חוץ מכותנות אור).

תשובה

שלום וברכה,
ישר כוחך שאת מכינה את חניכותיך, מבעוד מועד, להתמודדויות הצפויות להם.
לפי דעתי אין צורך, ואולי אפילו לא נכון, לנתק בין הצד המחשבתי רעיוני, לבין הצד ההלכתי.
ההלכה עומדת בבסיס כל נושא הצניעות. ומעבר להסברים היפים על חשיבות הצניעות וכו', צריך לדעת שההלכה היא המנחה אותנו. גם אם לא היה כל טעם הגיוני לצניעות, היינו חייבים לשמור עליה, שכן מצוות מקיימים אפילו אם אין אנו מבינים (פרה אדומה וכו').
לכן לפי דעתי, יש צורך חינוכי, להתעסק גם בבחינות ההלכתיות של הנושא. אם תעייני בספרים שהזכרת, תראי שהם מציינים, לא אחת, מקורות הלכתיים, מפני שאי אפשר לנתק בין השנים.
אם את מרגישה שאין לך כלים מספיקים בכדי להתמודד עם הנושא ההלכתי, אפשר ללמוד אותו יותר לעומק, מתוך הספרים בנושא, או ללכת עם הקבוצה לרב/ רבנית, ולשמוע ממנו קצת על הנושא ההלכתי.
ספרים שאפשר להעזר: (כיוון שלא ציינת איזה ספרים של הרב אבינר והרבנית נריה יש לך, אז כתבתי גם אותם) חסד נעורייך (על תנועות נוער וצניעות), גן נעול, צניף טהור (הרב אבינר), מול מבוכת המתירנות, טל נעורים (הרבנית נריה), קדושים תהיו (הרב שמואל כץ, רוב הספר עוסק בענייני הלכה, אבל בהתחלה ובסוף יש מאמרים ותשובות בצד הרעיוני), אמונות (חלק ב' עמ' 189-230, הרב ישראל הס), דע מה שתשיב לעצמך (הרב זאב קרוב, יש בסוף מאמר על מעמד האישה), מגע קסם (חוברת יפייפיה על איסור נגיעה, ניתן להשיג בטלפון 6236319 - 02), ואני, מה אני? (יניב חניא, ספר חמוד על ענייני אמונה, פרק ז' עוסק ב"בנים בנות", ובסוף הספר עמ' 97-99), האישה ומצוותיה, בין אישה ליוצרה (הרב אליסון).
אפשר להעזר בשאלות שכבר קיימות באתר שלנו, בקטגוריה של צניעות.
מה הטעם לאיסור נגיעה- http://kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=1939
האם מותר לדבר עם בן? - http://kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=2692
וכן בתשובה שלנו בנושא – 'העברת נושא הצניעות לקבוצה' - http://kipa.co.il/noar/n_ask_show.asp?id=2760
ובכל הקטגוריה של צניעות באתר שלנו - http://kipa.co.il/noar/N_ask_list.asp?cat=4

בהצלחה רבה
שמיר, חברים מקשיבים.

כתבות נוספות